Waarom ik stopte met social media

17-06-2025

Ik heb nooit iets gehad met de socials. Jarenlang was het een soort onbewust ritueel door de dag heen. Even scrollen, posten wat ik aan het doen was, zien wat anderen deden. Een beetje chagrijnig worden, …

Een soort 'moeten' en 'nood'. Want zo wordt het ons aangeleerd, nietwaar? Wie niet op de digitale trein zit, zal achterop raken.

En zo blijven we collectief roepen in de woestijn. Zonder te weten of daar iemand is die echt iets heeft aan onze boodschap, of die boodschap überhaupt wil. Laat staan erom gevraagd heeft.

Onbewust gedrag, tot het heel bewust gedrag werd. Op een bepaald moment analyseerde ik mijn handelingen van het moment en besefte hoeveel waardevolle uren en minuten eraan verloren gingen. Geback-upt door data uit mijn wekelijkse rapport begon ik me af te vragen: zou het ook zonder kunnen? We zijn denkende wezens en beschikken over vrije wil. Dus: go for it.

Ik had sowieso genoeg van het 'good news'-spektakel. De "work hard, play harder"-slogans. Van alle al dan niet waarheidsgetrouwe succesverhalen. Onlangs zei een vrouw op een event — en ik citeer: "De mensen willen weten waarmee je bezig bent." Ik wilde meteen reageren, maar zweeg. Mijn argumenten op tafel leggen, dat we deze voyeuristische machine blijven voeden, maar ik deed het niet.

Ja, het is een etalage geworden in plaats van een plek van verbinding. Wie maalt er eigenlijk écht om? Niemand toch? Iedereen is immers te druk bezig met zichzelf in de picture te zetten en te tonen hoe 'accomplished' men is...

Seth Godin: "The goal isn't to be seen. The goal is to be seen by the right people"

Als interieurontwerper draait mijn werk net om aandacht, sfeer en balans. Dat wil ik ook in mijn eigen leven. Dus besloot ik te stoppen. Geen Instagram, geen Facebook, geen LinkedIn of wat dan ook. Niet om rebels te zijn, maar om ruimte te maken.

Voor échte focus. Echte gesprekken. Échte creativiteit.

Wat er gebeurde? Rust. Meer ruimte in mijn hoofd. Meer zin om écht te creëren — voor mijn klanten, mijn werk en mezelf. En verrassend: wie me wil vinden, zal me toch vinden.

Net als Seth Godin, een van de succesvolste marketingmannen ter wereld, die bewust afziet van sociale media om helder te kunnen blijven denken en schrijven, wil ik mijn tijd niet besteden aan likes of algoritmes. Het kan dus echt wel zonder. Hij stelt: "The goal isn't to be seen. The goal is to be seen by the right people."

Dat raakt me. Want zichtbaarheid zegt niets als het niet gekoppeld is aan waarde of echte verbinding.

Ik ben een grote aanhanger van boeddhistische verhalen, die tot doel hebben het leven te begrijpen vanuit de beginselen van tijdelijkheid en vergankelijkheid. Ons brein wil zekerheid en voorspelbaarheid, maar helaas zijn die dingen niet haalbaar. Het universum werkt niet op die manier.

Eckhart Tolle: 'het nu is alles wat er is'.

Eckhart Tolle: "Het nu is alles wat er is."

Alles wat voor ons is vastgelegd, zal ons bereiken zonder dat we daar te veel moeite voor hoeven doen. Het geluk ligt niet in morgen, of als voorwaarden x en y zijn vervuld, maar in het nu. Het moment van nu volop beleven en ten volle bewust zijn dat alles oké is zoals het is. Of, om het met Eckhart Tolle te zeggen: "Het nu is alles wat er is." We hoeven niets na te jagen. Wat klopt, zal vanzelf op ons pad komen. Niet door harder te trekken, maar door bewuster te zijn.

Daarom: leef nu, leef bewust, adem in en uit, en ga naar buiten. Kijk naar de wolken. De bloemen.

Het is oké om te kiezen voor een ander ritme. Mijn creativiteit leeft nu niet in een feed — maar in ruimtes die mensen echt voelen.